Trogir naar Brac

16 augustus 2013 - Maslinica, Kroatië

Toen we 's ochtends weer wakker werden, waren er alweer boten aan het vertrekken in de haven. De een kwam wat beter weg dan de ander maar gelukkig waaide het minder hard.
De jongens waren met Marc heerlijk gaan douchen en om 9 uur was het tijd om aan te kleden en verder de stad te verkennen.
We wilde nog met de sub marine boot onder water gaan kijken maar deze was helaas vol. Wel jammer want ze hadden de vorige dag dolfijnen gezien.
Met ons gezinnetje zijn we eerst de boulevard van Trogir overgelopen uitkomende op het ford. Je kon bovenin de toren komen maar met Olivier deze beklimming doen zou niet zo handig zijn. Anna en Kris zijn wel op de toren geweest. Daarna zijn we de steegjes doorgelopen en kwamen we bij een markt terecht. Lekker allerlei groente en fruit. We hadden vijgen gekocht, super lekker gecombineerd met blauwe kaas, een aanrader. Zelf nog een goedkope zonnebril  gekocht, Pepijn en Olivier nog iets van angry birds.
Als laatste nog de supermarkt bezocht voor wat boodschappen en weer terug naar de boot. Je snapt wel dat we ondertussen nog wel een ijsje hebben gegeten. Het was erg warm al om 11 uur in de ochtend.
De haven was inmiddels leeg geworden, veel schepen waren al vertrokken. Ook Kristel wilde nog wat boodschappen doen en ging met Alies haar dochter met de dinky op weg naar de supermarkt. Eerst werden Nico en Evi nog gedropt bij de boulevard.
Marc ging nog even douchen, de douche hier was erg lekker en ik deed een spelletje met Olivier. Pepijn was op de boot bij Luca om nog een spelletje te spelen.
Na terugkomst van de douche ging marc betalen voor de haven. Dat was wel even schrikken, 526 kuna, nog net niet zoveel als de luxe haven van Alex en Janet. 75 euro voor een overnachting, erg veel dus maar weer pinnen.
Ondertussen kwam Kristel maar niet  terug met de dinky. Toen we haar eindelijk gespot hadden kwam ze aan met het bootje vol met boodschappen. Nadat alles was ingeladen vertrokken we om kwart over 2 naar Brac. Eigenlijk was in de planning Split de verste plek van onze reis maar we kozen voor het eiland Brac, in het gebied Bobovisce, omdat je hier in een leuke baai kunt aanleggen en van de natuur kunt genieten. Lekker zwemmen en ronddobberen in de Dinky was het een goed vooruitzicht.
We gingen ongeveer 20 Miles naar beneden afzakken.
Het was de eerste keer dat er een windkracht 5 was, dus iedereen reddingsvesten aan. Het eerste stuk op de motor was vrij ruig voor Olivier dus hij werd bij een grotere golf nat gemaakt. Nou, dat is niet leuk hoor, hij begon te huilen omdat hij nat werd gemaakt door de boot. Zijn broek en vest werden nat en Pepijn moest er om lachen (en wij stiekem ook). Van een klein beetje water nat worden.... het hoort er een beetje bij. Nadat we de genua (fok, voorzeil) hadden gehesen voeren we naar Brac. Inmiddels waren we iets gedraaid waardoor de wind niet meer pal op voorkant stond en we meer met de golven mee konden varen.
Alex en Janet kwamen als eerste aan. We legde weer aan aan een mooring buoy die de vriendelijke havenmeester ons aangaf in zijn dinky. Vervolgens ging hij naar de achterkant om ook marc een lijn te geven en zo lagen we weer vast. Nico en Kristel waren de volgende en uiteindelijk waren Roger en Anna de laatste die vastlagen. Voor 150 kuna konden we een nachtje blijven liggen. (Iets meer dan 20 euro).
Dit keer waren in een prachtige baai aangekomen waar we heerlijk konden zwemmen en met de dinky lekker rond konden dobberen. Alex had in Trogir, waar het zo duur was, zijn shampoo achter gelaten. Dat was ook weer niet nodig Alex, je had al genoeg betaald!
We hadden gehoord dat er een winkeltje was op het eiland. Alex ging al roeiend in zijn dinky eens een kijkje nemen om de hoek in het andere deel van de baai. Na 20 minuten kwam hij aan de andere kant aan. Na navraag gedaan te hebben aan iemand aan de kant kwam hij erachter dat dit nog eens 20 minuten lopen was. Hij besloot om het dan maar te laten en terug te roeien.
Ikzelf was ondertussen bij Janet, de vrouw van Alex, op de boot een wijntje gaan drinken. Gezellig bijkletsen met ons wijntje en de zon die nog heerlijk op de boot scheen.
Na 20 minuten kwam Alex rustig teruggeroeid zonder de shampoo en hebben we dan nog maar een drankje gedronken en wat chips gegeten.
Marc leende onze shampoo even uit zodat ook Alex en Janet van het zeezout op hun huid afkwamen.
Alice was zo vriendelijk om mijzelf per taxi (dinky) weer af te zetten bij onze boot Holly.
Nadat we spaghetti met de jongens gegeten hadden, toch maar even achter op de boot gedoucht met warm water en weer lekker opgefrist de overstap gemaakt naar de boot van Nico en Kristel.
Aangezien we naast elkaar aangelijnd lagen aan de mooring buoys besloten we de boten naar elkaar toe te trekken en met touwen vast te maken. Nu konden we in iedergeval  makkelijk overstappen naar elkaars boot in plaats van met de Dinky's.
Luca ging onze boot op om met Pepijn een spelletje te spelen. We hadden Pepijn gemeld dat het al laat was dus dat er maar 1 spelletje gedaan kon worden. Ik kan je vertellen dat dit wel iets meer werd. Als een goede gastheer betaamd zorgde Pepijn goed voor zijn bezoek door wat drinken aan te bieden. Uiteindelijk om 12 uur 's nachts gingen ze slapen. En zelf dan ook maar meteen.
Nadat ook Marc weer de overstap naar onze boot had gemaakt, werden de boten weer los van elkaar gemaakt. We gingen wel iets naar de Duitse boot naast ons maar uiteindelijk kwamen we weer recht te liggen. We besloten om pas met de lunch weg te gaan uit Brac zodat we nog heerlijk in deze mooie baai konden genieten ( zie de foto's).

1. OMAMarianne:
    18 augustus 2013
    Vervelend dat Olivier wat last had van zeeziekte, hoop dat dat niet meer gebeurd . Maar zo te lezen is het nu weer beter.
    De eerste week zit er alweer op. Het gaat wel snel allemaal.
    Heerlijk te lezen dat jullie er zo van genieten.
    Lfs
  2. Tinro:
    18 augustus 2013
    Wat een mooie schepen zijn het toch en wat hebben jullie het naar jullie zin zo met z,n allen fijn joh Varen, varen over de baren varen, varen over de zeeeeeeeeeeeeee Houzee
  3. Gerrit en Leny:
    18 augustus 2013
    Van al die mooie foto"s en jullie reisverhalen genieten we mee en kijken er keer op keer naar uit.
    Knuffel
    Opa & Oma.
  4. Marcel & Manon:
    18 augustus 2013
    En wij ook! (Zie berichtje Gerrit en Leny) Wat een mooie reis! Lekker blijven genieten!

Groetjes
  5. Margarita Monge:
    18 augustus 2013
    Wij genieten mee door jullie mooie verhalen. Veel plezier nog. Xx