Baai Luca naar baai bij eiland Lasva

22 augustus 2013 - Zemunik Donji, Kroatië

Nadat we het slechte weer hadden overleefd in de nacht zonder kleerscheuren, was het weer weer rustig geworden. We hadden besloten om de baai snel te gaan verlaten om naar een andere baai te vertrekken van het eiland Lasva. Deze baai hadden we op de heenweg ook geprobeerd te bereiken maar was toen vol. Nu gingen we al om 10 uur vertrekken om de 14 mile te overbruggen zodat de kinderen een hele middag in de baai konden spelen.
Het was geen zeilweer, dit keer stond er te weinig wind. Dus gevieren op de motor op weg naar Lasva.
Alle jonge kinderen, Christian, Valerie en Olivier wilde graag op de punt van de boot zitten. Erg stoer al die kleine matroosjes op de uitkijk.
Pepijn had zich net als gisteren op de boot gesetteld bij Nico en Kristel om spelletjes te spelen, erg gezellig daar vond Pepijn.

Marc en ik hadden het er nog over gehad dat het vandaag wel eens kon zijn om dolfijnen te spotten. Alex en Janet waren degene die deze vakantie de meeste dolfijnen hebben gezien dus ik ging een beetje, eigenlijk per toeval, bij hen varen. En prompt zagen we de dolfijnen, per 2 kwamen ze het water uit, wat een prachtig gezicht, echt gaaf. Marc en Jane ging op het voordek foto's maken en ik en Alex stuurde de boot op weg naar de dolfijnen. En weer hadden we ze gespot, je kunt er geen genoeg van krijgen. Marc had een mooie foto kunnen maken van een dolfijn die uit het water kwam.

Na deze indrukwekkende speurtocht, vervolgde we onze tocht op een rustige wijze verder en om ongeveer half 2 gingen we voor anker in de baai. Het was een prachtig uitzicht in de baai. Wat kan de natuur toch prachtig zijn. Op het eiland was 1 huis te zien en een restaurant. Daar zouden we de avond gaan eten.
Nico ging het eiland verkennen en vond hier allerlei botten, gebieden afgezet met muren en we hadden vanaf het water de schapen zien grazen.

In het water gingen we weer lekker zwemmen. Je kunt er toch geen genoeg van krijgen om vanaf de boot in het water te springen. Marc ging met de dinghy varen en we hadden 3 boeien erachter geknoopt waar Luca, Alies en Pepijn aan gingen hangen. Olivier zat bij Marc in de boot en dan maar rondjes varen. Wat een pret was dat. We gingen ook met elkaar nog waterpoloën. Eigenlijk meer de bal overgooien maar Pepijn was een echte keeper.
Ook Olivier waagde zich met een boei in het water. Wat een pret, boei vastbinden, weer losmaken, weer vastmaken, van de boot met boei vallen, weer aan boord van de boot klimmen, weer de boei vastmaken.
Gisteren was Olivier met Kristel naar de zon gezwommen, dus nu deden we dit weer. Het werd een heerlijk middagje waarbij Pepijn en Luca niet meer uit het water te slaan waren en de andere kinderen ook heerlijk aan het genieten waren.  Ook Christian durfde ineens in zijn eentje te zwemmen.
En Roger, ja die was natuurlijk aan het vissen.
Marc, Nico en Alex gingen bommetjes maken in het water en hiervan zijn een groot aantal foto's en filmpjes van gemaakt. Bijzonder leuk.

Nadat we, zoals elke middag, weer geborreld hadden met witte wijn en radler 2% bier, gingen we ons voorbereiden voor de overtocht naar het restaurant. We zouden met 1 bootje iedereen naar de overkant varen. Ik bedoel natuurlijk Alies, Luca en Pepijn, onze schippers van de dinghy.
We hadden om 19.00 uur gereserveerd en dan zou ook echt het eten klaar staan. Van te voren konden we vlees, vis of scampi's bestellen. Om 2 minuten voor 7 had iedereen de overkant bereikt en gingen we eten. Alles zag er heerlijk uit (zie foto van de scampi's) en we dachten nog even wat meer vers gemaakte patat te bestellen maar dat was niet mogelijk. Wijn en bier was daarentegen geen probleem.
Nadat de kinderen gegeten hadden, gingen ze schelpen zoeken. Pepijn ging met Alies en Evi in het water vissen. Evi kwam al snel met een dode krab terug maar wel leuk allemaal. Olivier verzamelde 'echte' 'mooie' stenen.
De rekening was weer voldoende en na een goede tip en het nog kopen van 3 flessen witte wijn voor de bonte avond gingen we terug naar de boten.
Het was al donder geworden dus het was goed kijken en rustig varen om weer bij onze boten terug te komen.
De jongste kinderen gingen weer slapen en de oudere kinderen gingen weer spelletjes spelen. Pepijn kwam voor de kinderen nog even wat drinken en chips halen. De chips hebben we nooit meer iets van vernomen, die hebben we lekker opgegeten. Wij hebben met de volwassenen ons te goed gedaan aan wijn, radler, vijgen met blauwe kaas en andere chippies.

Aan de overkant bij restaurant had een vrouw verteld dat ze 40 jaar om 12 uur zou worden en hoord bij de boot met de Zwitserse vlag. Het waren gewoon Nederlanders.
Wij kijken op die boot, doodstil, niets te doen. Wij om 12 uur zingen voor haar verjaardag maar we hebben haar niet meer gevonden.
Wel hebben we nog een duik genomen in het water.
Na een lange nacht ging iedereen uiteindelijk toch zijn bed opzoeken.

1. Tinro:
    24 augustus 2013
    geweldig allemaal, wat een stoere foto van Olivier met zijn zonnebril op zijn voorhoofd.

Houzee