Zlarin naar Tribunje

20 augustus 2013 - Tribunj, Kroatië

Toen we vanochtend wakker werden, was het weer veranderd. Er was een sterke wind komen opzetten en we lagen precies in Zlarin in de haven waar de wind pal opstond. De havenmeester melde ons dat er een bora aan zat te komen en dat we weg moesten gaan uit Zlarin en meer aan de overkant moesten proberen aan te leggen in een haven daar. Na overleg tussen de schippers werden een aantal plaatsen gekozen, geverifieerd bij de havenmeester en besloten om binnen enkele minuten te vertrekken.
Na de bonte avond lag Roger nog lekker te slapen en had geen zin om uit bed te komen. Na Anna dan maar Marc naar binnen om Roger zijn bed uit te werken vanwege de sterke wind. Wakker worden en over 5 minuten vertrekken.
Het was duidelijk, geen risico nemen, niet veel langer blijven en op naar de overkant.
Aangezien de wind ons steeds naar de rechterkant drukte was het eerst de beurt aan Roger om te vertrekken, hij lag het meest rechts. Vervolgens gingen Alex en Janet en daarna zouden Nico en Kristel vertrekken. Zij moesten de Digny nog even goed vast maken op de boot, hij waaide bijna weg door de harde wind. De havenmeester had ondertussen Marc zijn achtertouw vast en vertelde ons niet te wachten op Nico en Kristel maar vol gas vooruit vertelde hij dan komt het wel goed. En jahoor, aan beide kanten van ons kwamen we goed langs de boten en de mooring boeien dus dat was mooi.

En het was me het weertje wel, we waren nog niet onderweg of Olivier en Pepijn werden volledig nat op het dek. Je snapt het al, Pepijn vond het wel tof en lachen maar Olivier dacht daar toch weer anders over. Onze koudwater vriend wilde lekker naar binnen, het water is trouwens lang niet zo koud als in de Noordzee.
Pepijn kwam nog 1 keer op het dek en was meteen een verzopen katje. Niet veel later kreeg Marc de volle laag als schipper. Dit was dan ook wel weer lachen. Eigenlijk viel het wel mee met de wind, windkracht 4 maar we hadden deze vol op de kop dus lijkt het erger, tegen de golven in.
Ik nam het stuur van Marc over gezien hij het een beetje koud had gekregen. Ondertussen begon het ook te regenen. Om dit alles een keer mee te maken vond ik zelf wel leuk. De wind viel mee maar toch kwam er veel water op het dek.
Zo'n 5 mile verder kwamen we aan bij de eerste haven maar deze was vol. Dus dan maar en plaatsje verderop, Tribunje.
In Tribunje wilde Nico en Kristel als eerste aanleggen maar de mooring lijnen het eerste stuk in de haven waren kapot. Dus klein stukje verderop aanleggen. Het is toch altijd mooi dat de hulptroepen aan de kant altijd paraat staan om een lijntje aan te pakken. Nadat Nico en Kristel aan de kant lagen was het de beurt aan Alex en Janet. Vlak achter hen stonden wij te wachten en konden het mooie schouwspel meemaken van de havenmeester. Op zijn manier moest worden aangelegd en niet anders. En Alex en Janet hebben dit geweten. Strakke commando's vanaf de kant en luisteren was het device. Ja Alex luisteren zei hij! Lachen hoor, wat een man is dat. Nadat Alex en Janet nog iets waren opgeschoven waren wij aan de beurt. Ik zei al tegen Marc, luister maar naar hem (tot zover je het acceptabel vindt) anders wordt het nog een heel gedoe. Maar we lagen direct aan de kant na allerlei tegenstrijdige aanwijzigingen. Als laatste mochten ook Anna en Roger aanleggen. Zij moesten zijwaarts aan de kade aanleggen. Ook dit ging allemaal goed. Super we lagen, gezien de steeds aantrekkende wind erg lekker.
Omdat we al zo snel vertrokken waren, was het pas 11.00 uur in de ochtend.

Net van de boot af, is Pepijn al op weg naar de Luca en Alies.
Olivier en Valerie hebben een klein speelgoed huisje ontdekt en gaan hier lekker samen in spelen. Beetje drinken erbij en een snoepje en het is weer een echt feestje.
Marc gaat ondertussen nog even geld pinnen en boodschappen doen, een lekker broodje en croissant voor bij de lunch, prima.
Na de lunch, die Pepijn overigens weer eens bij Luca en Alies op de boot nuttigt, gaan Marc en Olivier een slaapje doen en ga ik een wandeling maken in het dorp. Eerst zou ik alleen gaan met Janet maar nadat we Kristel ook bevragen hadden gingen ook Nico, Luca, Evi, Manoe, Anna en Valerie ook mee.
Pepijn ging ondertussen aan de waterkant met Alies vissen.

Het eerste stuk van de wandeling over de boulevard deden we gezamenlijk. Later gingen Valerie en Anna naar de supermarkt, Kristel en de familie naar het havengebouw en gingen Janet, Luca en ik het dorpje verder verkennen.
We hadden een mooi kerkje gezien boven op de berg dus wilde daar wel eens gaan kijken. Eerst dan nog maar wat drinken in een kleine supermarkt gekocht en vervolgens onze tocht vervolgen naar boven. Uiteindelijk vonden we een weg naar boven maar deze was wel erg avontuurlijk. Veel stenen en een hobbelig pad naar boven brachten ons een prachtig uitzicht op de zee met de vele eilandjes. Boven aangekomen zagen rondom het kleine kerkje een begraafplaats met allerlei stenen tot 1950. Aan de andere kant op de berg had je een mooi uitzicht op de haven en het plaatsje 'Tribunje'. Wij staan op de berg op het vaste land en er is een toegangsweg naar het eilandje, via een bruggetje. Ook kwamen we erachter dat we niet de goede weg hadden gevolgd. Als je namelijk de brug over naar de nieuwe kerk gaat en hierlangs naar boven is er een weg naar de oude kerk. Toen we dus ook de afdaling weer gingen maken kwamen we 15 soort kappeltjes tegen waar je een kaarsje kunt branden en waar de afbeeldingen van de kruisiging van Jezus te zien waren.

Bij terugkomst hebben we een glaasje gedronken en samen met Janet, Olivier, Alies en Pepijn gingen we bij de brug een ijsje kopen. Bubble gum ijs was favoriet. Het ijs was lekker en zeker niet duur. Nadat we op een bankje ons ijsje hadden opgegeten, gingen we naar het standbeeld van de ezel. Daar hebben we een aantal leuke foto's gemaakt. De andere waren gaan borrelen op de boot bij Roger en Anna. Ik ging hierbij aansluiten, Marc ging met Olivier naar de speeltuin en Nico ging met de meiden naar het strandje verderop.
Aangezien. Het hard waaide was het leuk dat het strandje vrij beschut was, er wel veel stroming in het water was maar ook heel veel steentjes en schelpjes te vinden zijn. Pepijn, Evi en Manoe waren bezig om alle schelpjes en mooie stenen eruit te halen. Kristel en ik gingen de kinderen en Nico achterna. En het was koud het water, erg koud. Toch een verfrissende duik genomen, we konden ons niet laten kennen.
Ook Marc en Olivier belande even later op het strandje maar Olivier vond het water echt te koud, interessanter waren de stenen, die kun je in het water gooien.
We hebben nog heerlijk uit de wind genoten met Nico en Kristel en alle kids van de zon die scheen en het toch nog warmer maakte.
Aangezien we morgen in een baai gaan liggen, leek het ons wel leuk om nog een avond met de kinderen uit eten te gaan maar dit keer wel simpel en iets goedkoper dan gisteren. Roger en Anna waren en nog erg moe van de dag ervoor en hadden het wel gehad met uit eten gaan dus zij bleven thuis. Alex en Janet gingen lekker samen romantisch uit eten en dan kon Janet weer even lekker Engels praten met Alex.
Wij belanden uiteindelijk bij een pizzeria. Dit nadat we eerst het hele eiland hadden afgelopen om bij het tentje 'Simun' te vinden. Kristel en ik vonden dat een erg leuk restaurant, het enige was dat dit al direct bij de brug was, rondje voor niets gelopen, wel lekker uitgewaaid.
De pizzeria was een gezellig klein restaurantje, pizza, lasagne, risotto, pannenkoeken kwamen om de tafel. De familie Heemskerk en De Jager hadden het erg naar de zin.
Tijdens het eten hebben de mannen de weersverwachting doorgenomen en het lijkt erop dat morgen de bora voorbij is, windkracht 7-8 is gehaald, en dat we in een leuke baai in de Kornati (natuurgebied) kunnen gaan liggen.

Als afsluiter een ijsje bij de brug eten en na terugkomst zitten Roger en Anna op het terras. Wij sluiten ook nog aan voor de koffie/thee. Alex en Janet komen ook weer teruglopende een gezellig etentje en met het nieuws weer een dolfijn te hebben gezien in de zee.
We belanden vervolgens op de boot van Nico en Kristel waar we het spel '.....'  hebben gespeeld. Om 11.15 maken we er een einde aan. Zelf blog ik nog even en upload de laatste foto's.

1. OMAMarianne:
    21 augustus 2013
    Fijn dat jullie alles zo goed met elkaar regelen.
    Ook met slecht weer doorgaan, zo hoort het natuurlijk wel in de zeilwereld. Pepijn en Olivier zijn ook al echte zeilers zo te lezen.
    Niet zeeziek geweest?
    Lfs
  2. Marcel & Manon:
    21 augustus 2013
    Na regen komt zonneschijn! Heerlijk toch, zo'n buitje? ;-) Wel fijn dat jullie daarna lekker konden genieten van (weer) een nieuwe plek........

Groetjes
  3. Marijke:
    21 augustus 2013
    We blijven dagelijks kijken of er nieuwe verhalen zijn om van mee te genieten!!!
    We hopen dat het vandaag een superdag voor jullie is geweest en dat het ankeren in de baai een 'eitje" was na de lessen van het zeilweekend aan het begin van de grote vakantie.
    dikke knuffel voor de boy's

groetjes van ons allemaal :)
  4. Gerrit en Leny:
    21 augustus 2013
    Na al dat mooie weer, is oerhollandse regen en wind voor jullie niet te versmaden.
    Geweldig wat een saamhorigheid!
    Knuffel voor onze boefjes.

Opa & Oma
  5. Lara:
    22 augustus 2013
    Super leuk, om jullie via jou blog te kunnen blijven volgen (ik zou zeggen, vooral door schrijven) ;D Jammer dat we er niet meer bij zijn (volgend jaar dus toch maar twee weken mee gaan) ;-) maar gelukkig genieten we in Italië ook enorm! Stoer hoor, een Bora overleefd.... CWO 2 wordt voor jullie dus echt appeltje, eitje ;-)) Xx